Friday 9 March 2012

Filled Under:

Penggunaan Alkohol...


  Segala puji bagi Allah atas segala nikmatNya yang tidak terhitung. Dan bersyukur atas nikmat iman dan islam. Semoga nikmat ini sentiasa kekal untuk selama-lamanya. Kali ini, pemilihan tajuk berdasarkan kehidupan seharian kita. Mungkin ada yang merasakan perkara ini sudah lama dibincangkan. Tetapi, sebagai hamba-Nya,saya cuba untuk memperingati kembali agar sentiasa segar dalam ingatan.


Tanpa kita sedari, alkohol digunakan secara meluas dalam kehidupan seharian kita. Sebagai contoh, minyak wangi dan alat kemasan diri. Setiap muslim itu perlu mencari yang halal. Baik dari segi makanan, minuman, pakaian, dan sebagainya. Saya merasakan perkara ini perlu dititikberatkan oleh seorang muslim sejati. Jadi, saya cuba kongsikan sedikit sebanyak maklumat tentang penggunaan alkohol mengikut pandangan syara'.

Pengenalan


       Alkohol terdiri daripada berbagai-bagai bahan bahan kimia iaitu Ethanol atau ethyl alkohol, Bothanal dan lain-lain lagi. Dalam minuman keras ethanol, ialah bahan yang menyebabkan mabuk dan ia merupakan bahan yang terbanyak sekali dicampurkan
1) Setiap minuman arak mengandungi alkohol bukan alkohol itu dari arak. Alkohol dari proses pembuatan arak hukumnya haram dan najis, tetapi alkohol yang dibuat bukan melalui proses pembuatan arak maka hukumnya tidak najis dan tidak haram diminum.


2) Minuman ringan yang dibuat sama caranya dengan arak sama ada mengandungi sedikit alkohol atau alkoholnya disulingkan adalah haram diminum.

3) Minuman yang dibuat bukan untuk dijadikan arak atau bukan yang memabukkan dan tidak sama caranya dengan proses arak adalah halal diminum.

4) Alkohol yang terjadi sampingan dalam proses pembuatan makanan tidak najis dan halal dimakan.

(Contohnya : Tapai)



5) Ubat-ubatan dan pewangi yang ada kandungan alkohol adalah dimaafkan.


1. Penggunaan alkohol dalam bahan citarasa (Flavour) minuman ringan ini.
2. Proses pembuatan minuman ringan tidak sama dengan pembuatan arak, Oleh itu, minuman ringan halal diminum kerana ia tidak memabukkan dan tidak memberi mudharat kepada orang yang meminumnya.

Menurut kitab "Al-Fiqh Al-Muzahibil ar'baah " dalam bab "An najasat juzuk 1, Alkohol yang dimasukkan ke dalam minyak wangi untuk menahan minyak wangi agar tahan lama atau untuk menaikkan roti adalah harus.

Bersandarkan kepada kenyataan ni, boleh dikiaskan kepada penggunaan alkohol dalam minuman ringan.
Methyl slkohol (methanol) tidak digunakan untuk minuman kerana merupakan racun yang kuat, manakala ethyl alkohol digunakan sebagai campuran dalam minuman keras.

Penyediaan alkohol boleh dilakukan melalui dua cara, iaitu :-
1. Penyediaan dalam makmal.
2. Penyediaan dalam industri.

Alkohol amat berguna sebagai bahan aktif dalam minuman, makanan dan ubat-ubatan dan sebagai bahan pelarut seperti untuk alat solek dan minyak wangi.

Pada umunnya alkohol adalah bahaya dan beracun ada daya pembunuh dan memabukkan serta merosakkan anggota tubuh badan. Arak adalah memabukkan dan ia adalah haram seperti sabda nabi s.a.w,


 "Setiap yang memabukkan itu arak dan setiap yang memabukkan itu haram."

(Riwayat Muslim)


Penggunaan Alkohol Semasa Solat


Menurut maklumat yang di terima alkohol ialah nama yang digunakan di dalam kaedah saintifik kepada sebatian yang mempunyai kumpulan hidroksi (-OH), dan dikenali ada dua jenis yang agak baik, iaitu:
i)Alkohol kayu (methanol)
ii)Alkohol biji-bijian (ethanol)
Kedua jenis alkohol ini mempunyai sebatian yang merupakan formula am struktur (R-OH.
Methanol adalah sebatian yang mempunyai formula struktur (CH-OH). Di hospital ia dikenali dengan nama 'spirit' yang dipakai untuk membunuh kuman. Jenis ini tidak digunakan untuk minuman.
Ethanol adalah sebatian yang mempunyai formula struktur(CH3CH2-OH) bahan inilah yang digunakan sebagai campuran dalam minuman keras.
Dari penjelasan ringkas mengenai jenis alkohol itu dapat dapat disimpulkan bahawa setiap arak atau minuman keras ada mengandungi alkohol tetapi tidak semua alkohol itu adalah arak.
Alkohol dari proses pembuatan arak hukumnya haram dan najis. Alkohol yang dibuat bukan melalui proses pembuatan arak hukumnya tidak najis tetapi haram diminum.
Selain itu alkohol juga terhasil dari lebihan proses pembuatan makanan seperti tapai,sama ada dari ubi kayu atau pulut.Ianya adalah tidak najis dan harus dimakan.
Ubat-ubatan, minyak wangi yang dicampurkan alkohol yang diproses bukan untuk pembuatan arak adalah harus dan dimaafkan.

Firman Allah swt,
"Bertanyalah kepada orang yang tahu (ahli) jika kamu tidak mengetahui." 
(Al-Anbiya':7)


Soalan: Apa hukum menggunakan alkohol pencuci kulit dan perfume?



Jawapan: Tidak mengapa dengannya. Ia bukanlah arak yang diharamkan atas dasar penamaan arak itu ialah yang disediakan untuk diminum. Perlu diambil kira juga bahawa sebahagian fuqaha mengirakan najisnya arak ialah najis ma’nawi bukannya hissi. Ia merupakan pendapat Rabi’ah -guru kepada Malik- dan selainnya. Lajnah Fatwa di Al-Azhar telah lama mengharuskan penggunaan alkohol.

Berkata Syeikh Muhammad Khatir salah seorang ulama Al-Azhar: Kami menjelaskan bahawa yang dimaklumi secara syara’ ialah pada asasnya sesuatu benda /‘ain itu suci. Sesuatu yang haram tidak semestinya najis secara automatik kerana penajisan merupakan hukum syara’ yang perlu kepada dalil yang baru dan tersendiri. Pelbagai jenis dadah yang memudaratkan dan racun pembunuh adalah haram akan tetapi suci kerana tidak ada dalil ianya najis. Sebab itulah sebahagian fuqaha’ seperti Rabi’ah, Al-Laith bin Sa’d, Al-Muzani sahib Al-Syafi’ie dan sebahagian muta’akhirin Baghdad dan Qurawiyin berpendapat bahawasanya arak sekalipun ianya haram namun ia masih suci. Perbuatan berkaitan meminumnya sahaja yang diharamkan berbeza dengan pendapat jumhur fuqaha’ yang mengatakan ia haram dan najis.

Selain itu, kenajisan pasti dilazimi pengharaman maka setiap najis semestinya diharamkan, namun tidak sebaliknya. Ini adalah kerana hukum haram pada najis ialah bermaksud tegahan mengenainya dalam apa jua keadaan maka hukum najisnya sesuatu menjadi hukum bahawa ia adalah haram berbeza pula hukum hukum mengharamkan seperti pengharaman sutera dan emas untuk dipakai sedangkan kedua-duanya adalah suci sebagaimana maklum secara dharurah syariyyah dan ijma’.



Kesimpulan
Berdasarkan penjelasan di atas, kita dapat fahami bahawa alkohol yang terdapat dalam perfume adalah suci dan boleh dipakai untuk mengerjakan sembahyang tanpa ragu-ragu lagi. Dengan melihat perfume menurut kaedah fiqh yang umum (qawa’id fiqhiyyah ‘ammah) kita mendapati bahawa ia terdiri daripada beberapa unsur utama iaitu air, bahan pewangi dan alkohol dalam nisbah tertinggi. Ia diekstrak daripada nisan tebu dengan menggunakan kaedah suling. Menurut nas-nas fiqh yang kita telah bawakan iaitu: asal bagi sesuatu benda (‘ain) ialah suci dan pengharaman tidak mesti menjadi najis maka perfume hukumnya suci khususnya ia disediakan untuk membersihkan dan bagi tujuan wangian. Dengan itu maka penggunaannya adalah harus dari segi syara’. Tidak ada kesan dalam membatalkan wudhu’ seperti ditanya dalam soalan. 


Allahua'lam
Sumber: Halaqah.net
Portal Rasmi Fatwa Malaysia
Laman Dr. Yusuf Al-Qaradawi



Ibnu Munir
09/03/2012
Universiti Yarmouk, Jordan.

1 comments:

  1. Assalamualaikum..terima kasih di atas perkongsian ini..banyak manfaat..smoga kita semua sentiasa di dalam rahmat Allah S.W.T.

    ReplyDelete

Copyright @ 2013 Ibnu Munir™.